Blogger yg spotting !

Rabu, 1 Januari 2014

Jangan pernah menyalahkan yang lain !

بسم الله الرحمان الرحيم

Melangkah ke dunia IPT siapa yang tidak gembirakan 
tapi setelah berada di sini terasa semuanya begitu perit dan 
hanya bertahan semata-mata kerana ingin memiliki segulung ijazah

Kenapa ? Terasa semuanya aneh
Dan saat ini aku merenung kembali saat itu
Ya, saat di mana aku memilih Kolej Universiti Islam Melaka
sebagai wadah menuntut segulung ijazah buat bonda tercinta

MEI 2013
Ibu : Aiman betul nak pergi Melaka ni ?
Aku : Ya ibu. Kenapa ?
Ibu : Tak rasa terlalu jauh ke ? Boleh ke nk survive jauh2 ?
Aku : In Shaa Allah boleh ibu. Aiman nak pergi sana timba ilmu, 
cari pengalaman di tempat orang.
Ibu : Okay ibu ikutkan saje kehendak aiman

JUN 2013 - 1 JAN 2014
Apa yang aku rasai sekarang ialah tak suka. Cuak. Sakit. Perit. Bosan. 
Ada sahaja tak kena. Mood mudah berubah. Gembira. Sunyi. Sendiri.
 Apakah ini Ya Allah ? 
Aku tak minta semua ni berlaku tapi kenapa ?

AKAL YANG MASIH BERFUNGSI 
menjawab dengan IMAN yang masih tersemat 

 Ummu Aiman, masihkah kau ingat saat perbualan kau dengan ibu, 
semua tu pilihan yang engkau pilih. Jangan pernah salahkan sesiapa dalam
setiap keputusan yang kau sendiri telah ambil. Apa jua yang kau 
rasa saat ni UJIAN dari الله dan kau harus mentarbiyyah diri sendiri.
Mana perginya ilmu yang pernah kau dapat di SMAKL dulu ?
Ingat la sayang, dulu adalah saat kau berada di lubuk emas tarbiyyah 
di bumi wakafan SMAKL. Ini semua tak ada. 
Kau hanya dihidangkan saja dengan ilmu. Bila 
lagi nak aplikasi ? Apa matlamat kau datang sini ? Jelaskan balik !!
Kata nak cari pengalaman di negeri orang. Walaupun agak asing
tapi ini pilihan kau untuk menimba ilmu.

Aku
Ya , semua ni aku yang pilih. Allah bagi akal untuk memandu setiap pilihan 
yang aku ambil. Tiada paksaan. Dan ingatlah saat aku sendiri berjanji nak cuba 
berubah ke arah yang lebih baik daripada sebelumnya dengan syarat aku tak mahu 
dikenali oleh sesiapa. Jatuh bangun aku dan permulaannya adalah sendiri.
Hati, kuatlah sayang ! Betah di sini sehingga Sem 7.
Segala yang ada disekeliling ujian buatmu. Kuatlah sayang. Aku pohon.


#KuatkanTarbiyyahDzatiyyahmuSayang

demi ibu !

Bahagiakan DIA
Banggakan DIA
Balas jasa DIA
UNTUK DIA !


~mAy AllAh bLess!Ng uS~

sharing is caring

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

hArAp kAL!An sUd! m'bR! p'IngAtn kPd dR! iN! (^.^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...